Doorgaan naar hoofdcontent

De psychologie van het begrijpen

Jarenlang heb ik een Engelstalige blog gehad, Zeistgeist (geen tikfout, maar een woordspeling op mijn woonplaats), waarin ik over wetenschappelijk onderzoek binnen de psychologie schreef. Die blog was bedoeld voor vakgenoten over de hele wereld.
 
Zeistgeist is nu omgedoopt tot Drang naar Samenhang. De nieuwe titel verwijst naar de drang die wij allemaal voelen om samenhang te zien in wat er om ons heen gebeurt, of waarover ons verteld wordt in verhalen.

Ik ga verder in het Nederlands (although an occasional post in English is not out of the question). Ik heb gemerkt dat ik het de laatste jaren steeds belangrijker vind als wetenschapper om te communiceren met mensen meer in mijn directe omgeving. Ik denk dat de coronaperiode daar iets mee te maken heeft. 

Drang naar Samenhang is een blog voor iedereen (wat je achtergrond ook is), die geïnteresseerd is in de psychologie van het begrijpen. Wat ik  precies bedoel met de psychologie van het begrijpen, kun je lezen in mijn boek Drang naar Samenhang. Hier is een interview over dat boek. 
 
Naast een boek en een blog met de naam Drang naar Samenhang, maak ik, samen met mijn vrouw Dr. Anita Eerland, een wekelijkse podcast. En ja, ook die podcast heet Drang naar Samenhang en gaat over de psychologie van het begrijpen. Zo zie je maar, alles hangt samen. ;) Die podcast kun je beluisteren via jouw favoriete podcast app of rechtsboven op deze pagina.

Het boek en de podcast behandelen onderwerpen die zich uitstrekken van het begrijpen van woorden tot begrijpen van complexe gebeurtenissen. Bij die pogingen tot begrijpen kan van alles fout gaan: we interpreteren of onthouden dingen verkeerd, we redeneren niet goed, we communiceren onhandig, we worden, of we het willen of niet, gemanipuleerd door anderen. Sommigen van ons worden zelfs complotdenkers. Hoe gaat dit alles in zijn werk en welke rol spelen de (sociale) media hierin? 

In deze blog zal ik aandacht aan diezelfde thema’s besteden. Waarom dan ook nog een blog als je al een boek en een podcast hebt? Goede vraag.
 
Het boek is natuurlijk al geschreven en onze podcastafleveringen zijn gemiddeld zo’n 40 minuten lang. In deze blog kan ik kort op actuele gebeurtenissen reageren. Voor de achtergrond zal ik verwijzen naar het boek of de podcast. 
 
Op die manier hoop ik je een beetje te helpen de wereld om je heen beter te begrijpen.





Reacties